Program
Blok I W zgodzie ze sobą, bliżej innych – trening interpersonalny |
|||
1 | Integracja grupy. Doświadczenie procesu grupowego. Poznanie własnych schematów myślenia i działania oraz mechanizmów obronnych. Uzyskanie informacji zwrotnych na temat własnej osoby oraz porównanie postrzegania siebie z odbiorem przez uczestników grupy. Doświadczanie i nazywanie emocji i potrzeb w relacjach z innymi ludźmi. Wzmocnienie poczucia własnej wartości i uświadomienie sobie swoich zasobów.Lepsze zrozumienie siebie i rozpoznanie powodów, dla których w ten, a nie w inny sposób komunikujemy się z ludźmi i nawiązujemy z nimi relacje. | 48 godzin | |
Blok II Rozwój kompetencji trenerskich |
|||
2 | Umiejętności interpersonalne w pracy trenerskiej: – narzędzia komunikacji pozwalające kierować dynamiką grupy – rozwijanie umiejętności z zakresu komunikacji empatycznej i asertywnej – doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych niezbędnych w pracy trenerskiej – rozwijanie empatii i umiejętności aktywnego słuchania – zwiększenie umiejętności rozpoznawania uczuć i dostrzegania potrzeb innych osób. |
24 godziny | |
3 | Rozumienie i kontrolowanie procesu grupowego: – dynamika grupowa w grupie warsztatowej – dynamika procesu grupowego: fazy rozwoju grupy, cele, role i normy grupowe – zadania trenera na każdym z etapów rozwoju grupy – umiejętności dostrzegania, rozumienia i wykorzystywania procesu grupowego – metody i formy pracy jako narzędzia pozwalające kontrolować dynamikę procesu grupowego – rozwijanie umiejętności rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych uczestników. |
24 godziny | |
4 | Metodyka prowadzenia warsztatu: – warsztat jako metoda efektywnego uczenia- metody, formy i narzędzia pracy warsztatowej- konstruowanie i prowadzenie ćwiczeń. |
24 godziny | |
5 | Konstruowanie warsztatu: – diagnoza potrzeb i przewidywanych efektów – formułowanie celów i dobieranie odpowiednich środków do ich realizacji- budowanie scenariuszy warsztatów w oparciu o wiedzę na temat procesu grupowego, cyklu Kolba i różnych typów inteligencji- sposoby ewaluacji. |
24 godziny | |
6 | Trudne sytuacje w pracy trenera: – radzenie sobie z różnymi formami sytuacji trudnych (opór, ukryty i jawny konflikt w grupie, podważanie autorytetu trenera, łamanie zasad kontraktu, brak motywacji, „trudni uczestnicy”) – zadbanie o komfort pracy i potrzeby trenera. |
24 godziny | |
Blok III Wykorzystanie arteterapii w pracy trenerskiej |
|||
7 | Choreoterapia – praca z tańcem i ruchem | 12 godzin | |
8 | Twórczość, plastyka i pobudzanie kreatywności grupy | 12 godzin | |
9 | Praca z głosem, oddechem i dźwiękiem | 12 godzin | |
10 | Techniki plastyczne w pracy warsztatowej | 12 godzin | |
Blok IV Warsztaty dyplomowe |
|||
11 | Samodzielne przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie autorskiego warsztatu pod superwizją.
Indywidualne konsultacje przed przeprowadzeniem warsztatów dyplomowych. |
48 godzin godzin
2 godziny |
|
Blok V Ja jako trener |
|||
12 | Osobisty styl pracy i rozwoju trenera. Podsumowanie, wyznaczanie celów i planów rozwoju trenerskiego. Kompetencje i osobowość trenera na bazie indywidualnych zasobów. Zasady i dylematy etyczne zawodu trenera. | 24 godziny |